Elämänkaareen
luetaan lähinnä suurimpana vauvaikä (0-1v.) ja lapsuus (1-12v.). Näitä ikävaiheita
seuraavat nuoruus (12-25v.), aikuisuus (20-65v.) ja vanhuus (65và).
Kehityspsykologialla tarkoitetaan
sitä psykologian osa-aluetta, joka tutkii ihmisen kehitystä syntymästä
vanhuuteen. Psykologinen kehitys koostuu monista vaiheista ja tapahtumista.
Kehityksen monimuotoisuus näkyy yksilöllisinä kehityskulkuina. Kuitenkin
perusominaisuudet, perinnölliset taipumukset ja jaetut elinympäristöt
vaikuttavat. Koska ihmisen kehitys ei ole ainoastaan psykologinen tapahtuma
kulku, siihen liittyy myös biologisten ja sosiaalisten tekijöiden merkitys.
(Nurmi ym. 2006: 10-11.) Tässä blogikirjoituksessa keskityn lähinnä varhaislapsuuden
ja aikuisuuden kehityksen näkökulmaan.
Kehityksen perusperiaatteita ovat
vuorovaikutus muiden ihmisten kanssa, epigeneettinen perusrytmi, jossa sekä
biologinen että psykologinen kehitys seuraavat omaa aikatauluaan, sisäistäminen
ja yksilöityminen (Toivio – Nordling 2013: 92). Itse olen sitä mieltä, että
yksilöön vaikuttavat juuri elinympäristö ja millaiset geenit hän on saanut.
Juuri nämä tekijät muokkaavat jokaisesta oman persoonan.
Varhaislapsuuden aikana tapahtuva
kehitys toimii perustana myöhemmin opittaville tiedoille ja taidoille. Lapsi
oppii koko ajan ensimmäisen elinkuukausien aikana, jopa nukkuessaan.
Merkitykselliset kontekstit ovat koti- ja päivähoitoympäristöt sekä
sukulaisvuorovaikutussuhteet. (Nurmi ym. 2006: 18-19.) Herkkyysvaihe tarkoittaa
biologisen kypsymisen ja oppimisvalmiuksien tai omaksumiskyvyn keskinäistä
vuorovaikutusta. Lapsille ensimmäistä herkkyysvaihetta pidetään 1-4 vuoden
ikäjaksoa. Tänä aikana kehittyvät käveleminen, puhutun kielen omaksuminen ja
minä-toimintojen harjoittelu ja kehitys. Minuuden kehityksen tärkein vaihe
lapsen persoonallisuuden muovautumisen kannalta on kuitenkin tunne-elämän
kehitys. Temperamentti on perusta lapsen persoonallisuudelle. Temperamentilla
tarkoitetaan ihmiselle tyypillistä reagointitapaa, joka erottaa yksilön muista.
(Toivio – Nordling 2013: 95-96.)
Kiintymyssuhde muodostuu aikuisen ja
vauvan välille (Sinkkonen 2004). Kiintymyksen laatu ja sen vaikutukset
tunne-elämän kehitykseen vaihtelevat sen mukaan, miten herkkää ja
vastavuoroista lapsen ja hänen vanhempansa tunnepitoinen vuorovaikutus on
(Toivio – Nordling 2013: 97). Vauvan kyky sietää voimakkaita tunnetiloja on
aluksi hyvin vähäinen. Jos aikuinen auttaa lasta selviytymään tunnekuohuista,
lapsi uskaltaa vaistoisuudessakin tuoda tunteensa vuorovaikutukseen. Jos taas
lapsi jätetään yksin, hän oppii tukahduttamaan tunteensa. (Sinkkonen 2004.)
Kiintymiset voidaan luokitella neljään malliin: turvallinen kiintyminen,
välttelevä kiintyminen, ristiriitainen kiintyminen ja jäsentymätön kiintyminen.
Mallit kehittyvät koko kasvun ajan, sosiaalisissa suhteissa kertyvien
kokemusten ansiosta, myös aikuisiässä. (Toivio – Nordling 2013: 97.)
Aikuisuus kattaa noin 20 vuotiaasta
noin 65 vuoteen asti. Aikuisuuteen sisältyy kehitystehtäviä, jotka vaativat
päätöksen tekoa ja sopeutumista. Näitä ovat muun muassa työ ja perheen perustaminen.
Aikuisuuden kehitystehtävistä selviytyminen vaatii monenlaista taitojen ja
sosiaalisten suhteiden kuin persoonallisuudenkin kehitystä (Nurmi ym. 2006:
160-161.) Saavutettuaan keski-iässä aikaisemmat tavoitteensa ihminen suuntautuu
yleisimpiin elämän tarkoituksiin. Esimerkiksi ura- ja suorituskeskeisyys
vaihtuu perheeseen ja yksityiseen suuntautumiseen. Paljon puhutun keski-iän
kriisin saavat aikaan ulkoiset tekijät, kuten työn menetys, taloudelliset
ongelmat tai lapsen lähtö kotoa (Nurmi ym. 2006: 167-168.) Biologiset muutokset
näkyvät aikuisiällä vähäisemmin kuin esimerkiksi nuoruudessa. Hedelmällisyyden
loppuminen naisilla eli vaihdevuodet ovat huomattavin muutos (Nurmi ym. 2006:
205.)
Kehityspsykologia on minusta kiehtova
psykologian alue. Opin hyvin paljon uutta asiaa kirjoittaessani tätä
blogitekstiä. Esimerkiksi vauvan ja äidin välille muodostuva kiintymyssuhde. On
hämmästyttävää ajatella, että pieni vauva voi tuntea ja tietää niin paljon
ikäisekseen verrattuna.
Lähteet:
Nurmi, Jari-Erik – Ahonen, Timo –
Lyytinen, Heikki – Lyytinen, Paula – Pulkkinen, Lea – Ruoppila, Isto 2006.
Ihmisen psykologinen kehitys. 1., painos. Helsinki: WSOY.
Sinkkonen, Jari 2004.
Kiintymyssuhdeteoria – tutkimuslöydöksistä käytännön sovelluksiin. Duodecim,
120, 1866-73.
Toivio, Timo – Nordling, Esa 2013.
Mielenterveyden psykologia. 3., uudistettu painos. Helsinki: Edita.
Pidimme erityisesti, että kerroit kehityspsykologiasta yleisesti aluksi ja sitten rajasit aihettasi hieman. Herkkyysvaiheen avaaminen tekstissä oli hyvä asia, sillä se on oleellinen vaihe lapsen kehityksessä. Yleisestikin olet avannut käsitteitä tekstissäsi hyvin, olet todella kirjoittanut lukijaa varten. Kun kerroit pohdinnassasi, että mitä opit tästä aiheesta kirjoittaessasi, herätät myös lukijassa kiinnostuksen aiheeseen.
VastaaPoista