Kriisi-sana on
kreikan kielestä krisis ja tarkoittaa muutosta, eroa, liikettä. Kriisejä
ilmaantuu koko ihmisen eliniän ajan. Ne voivat muokata elämää huonompaan tai
parempaan suuntaan. Psykologiassa kriisit voidaan jaotella muun muassa kehityskriiseihin,
joita voivat olla koulun aloittaminen. Traumaattinen kriisi on yhtäkkinen ja
järkyttävä tapahtuma, joka aiheuttaa pelkoa, avuttomuutta tai kauhun tunteita. Sana
trauma tarkoittaa fyysistä tai psyykkistä vauriota tai haavaa. Psyykkistä
traumaa edeltää tapahtuma, esimerkiksi uhkaava tilanne. Se aiheuttaa voimakkaita
tunnereaktioita, jotka haittaavat normaalia elämää (Toivio – Nordling 2013: 293-294.)
Traumaattisen kokemuksen käsittely prosessi
käsittää neljä vaihetta: sokin, reaktiovaiheen, työstämis- ja käsittelyvaiheen
sekä uudelleen orientoitumisen vaiheen. Ensimmäinen vaihe sokki tapahtuu
silloin, kun ihminen saa tietää järkyttävästä asiasta tai hänen kohdallaan
sattuu jokin asia (Saari 2012: 42.) Se kestää keskimäärin sekunneista muutamaan
vuorokauteen. Tässä vaiheessa mieli ei ole vielä valmis vastaanottamaan saatua
tietoa ja toimintakyky heikkenee. Ihminen ei ymmärrä asiaa vielä todeksi.
Reaktiovaihe voi kestää jopa kuukausia. Tänä aikana ihminen todella ymmärtää
mitä on tapahtunut. Toimintakyky palautuu ja reaktio voi purkautua ulos
voimakkaina tunteina, kuten vihana tai suruna.
Työstämis- ja käsittelyvaiheessa on tärkeää muiden tuki (Toivio –
Nordling 2013: 295.) Tässä vaiheessa ihmiset sulkeutuvat ja eivät jaksaisi enää
käsitellä tapahtunutta. Sisäänpäin kääntyneisyys tapahtuu omassa mielessä joko
tietoisesti tai tiedostamatta (Saari 2012: 63.) Uudelleen orientoitumisen
vaiheessa ihminen pyrkii jo kestämään ja hallitsemaan muistikuvia ja oireita
(Toivio – Nordling 2013: 295). Olisi toivottavaa, että traumaattisesta
kokemuksesta tulee tietoinen ja levollinen osa omaa identiteettiään (Saari
2012: 68).
Kriisipotilaan
hoitotyössä käytetään usein kriisi-interventiota, jolla tuetaan kriisissä
olevaa mahdollisimman hyvän tasapainon saavuttamiseksi. Hoitajan on tärkeää toimia rauhalliseen
tahtiin, olla positiivinen ja rohkaiseva. Potilaan tulee kokea, että häntä
kuunnellaan ja ymmärretään (Kuhanen – Oittinen – Kanerva – Seuri – Schubert
2014: 238-239.) Hoidossa arvioidaan potilaan toimintakyvyn lisäksi myös tämän
perheen jaksamista ja kuinka paljon he tarvitsevat tukea. Tukea on mahdollista
saada esimerkiksi kriisikeskuksesta tai vertaisryhmistä. On tärkeää antaa potilaan
tehdä omia ratkaisujaan ja selviytymiskeinojaan, sillä jokainen kriisipotilas
on yksilö. Hoidossa tulisi hyödyntää potilaan omia voimavaroja (Pulkkinen –
Vesanen 2017.)
Psyykkisesti
rasittavan ajanjakson jälkeen hoitoon voidaan ottaa käyttöön jälkipuinti tai
purkukokous. Jälkipuinti on ryhmässä toteutettu istunto ja se järjestetään 2-3
päivää traumaattisen tapahtuman jälkeen. Tavoitteena on todellisuuden
kohtaaminen ja hyväksyminen, psyykkisten reaktioiden työstäminen sekä
sosiaalisen tuen syventäminen ja tehostaminen. Purkukokous puolestaan on
suunnattu ammattiryhmille, jotka kokevat työssään traumaattisia kokemuksia
(Kuhanen ym. 2014: 240-241.) Tästä erimerkki ryhmänä voisi käyttää ensihoitajia.
he näkevät työssään paljon sellaisia asioita ja tapahtumia, jotka väkisin
nostattavat voimakkaita tunteita ja ajatuksia pintaan. Ne voivat tuoda myös
esiin ikäviä muistoja tai kokemuksia.
Traumaattisen
kriisin yllättäessä monet työikäiset menevät työkyvyttömiksi. Tapauksesta
riippuen työelämään palaaminen voi olla joillekin paluu arkeen tai se voi olla
liian vaikeaa ja he vaihtavat työpaikkaa. Tulevana sairaanhoitajana haluaisin
kiinnittää työkykyyn huomiota.
Läheiselle
sattunut tapaturma tai kuolema ovat ehkä kaikista kamalimpia skenaarioita
ihmisille. Vaikka hän olisi kuinka läheinen potilaan kanssa kuvioon astuu myös
uhrin ikä. Iäkkään vanhuksen kuolema koskettaa ja surettaa, mutta siihen on
osattu omalla tavalla jo henkisesti valmistauta. Mutta jos kyseessä on nuori
ihminen, lapsi se järkyttää toisella tavalla ja pintaan saattaa helposti nousta
syyllisyyden tai valtaisan vihan tunne. Tulevana sairaanhoitajana tällaiset
tapaukset tuntuvat ja kuulostavat juuri nyt vaikeilta ja olen varma että
hoitajan luonne sekä kokemus vaikuttavat suuresti miten hän käyttäytyy potilaan
läsnä ollessa. Kriisi voi myös yksilön lisäksi tapahtua koko perheelle tai yhteiskunnalle. Yhteiskunnallisista kriiseistä esimerkkinä on Jokelan kouluampuminen. Tällöin traumaattinen tapahtuma koskettaa samaan aikaan useita yksilöitä sekä lähipiirejä.
Ohessa linkkejä joista saa apua traumaattiseen kriisiin:
Lähteet:
Kuhanen,
Carita – Oittinen, Pirkko – Kanerva, Anne – Seuri, Tarja – Schubert, Carla 2014.
Mielenterveyshoitotyö.3.-4. painos. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Pulkkinen,
Satu – Vesanen, Päivi 2017. Kriisihoito. Duodecim.
Saatavana myös verkossa.
Saari, Salli 2012. Kuin
salama kirkkaalta taivaalta. 6. painos. Keuruu: Otava.
Toivio, Timo – Nordling, Esa
2013. Mielenterveyden psykologia. 3., uudistettu painos. Helsinki: Edita.
Mietimme, miten itse voisimme hoitajina auttaa läheisensä juuri menettänyttä henkilöä, ja tulimme siihen tulokseen, että aito läsnäolo ja rinnalla kulkeminen on parasta, mitä hoitajana voi tehdä ja tässä ei niinkään tarvita sanoja. Psykologisen jälkipuinnin ja purkukokouksen (debriefing) osalta muistelimme siihen liittyvän ongelman, jonka ydin on siinä, että db:ssä avataan asia jonka jälkeen jätetään henkilö sitten siihen. Seurauksena tästä on, että osalla henkilöistä oireet pahenee. Joten olisiko niin, että sitä ei pidä avata, mitä ei myöskään voi sulkea?
VastaaPoistaHyvin olit saanut avattua kriisin vaiheet sekä miten hoitotyössä olevan henkilön tulee toimia kriisi-interventiota vaiheessa ja miten tukea kriisissä olevaa mahdollisimman hyvän tasapainon saavuttamiseksi. Teksti oli helppo lukuinen.(Heidi)
VastaaPoista